Sıcak Hava ve EgzersizYrd.Doç.Dr. Aksüyek Savaş Çelebi Oluşturuldu: 2016-07-13 06:48:47
Görüntü Sayısı: 6963

Sıcak Hava ve Egzersiz

Sıcakta egzersiz vücudunuza ek yük getirir. Dikkat etmezseniz riskli duruma düşebilirsiniz.

Sıcak Hava ve Egzersiz

Sıcak Hava ve Egzersiz

Sıcak vücudunuz nasıl etkiler?

Sıcakta egzersiz vücudunuza ek yük getirir. Dikkat etmezseniz riskli duruma düşebilirsiniz. Hem egzersiz hem de sıcak hava vücut ısınızı yükseltir. Eğer bulunduğunuz ortam nemliyse, stres daha da artar. Çünkü nemli ortamda, ter yolu ile vücudunuz fazla ısıyı atamaz.

Sıcağa bağlı hastalıklar nelerdir? Neler yapılmalıdır?

Normal koşullarda cilt ve soluk yolu ile ısı atılır. Ama aşırı sıcakta ve/veya nemli ortamda egzersiz yapmakla vücudun soğutucu sistemleri yetersiz kalır ve birtakım hastalıklar ortaya çıkabilir.

  • Sıcak krampları: Ağrılı kas kasılmasıdır. Dokunmakla kaslar sertleşmiştir.
  • Sıcak bayılması: Baş dönmesi, sersemlik hissi veya bayılma olur. Ayağa ani kalkma ile şikayetler artabilir.
  • Sıcak Tükenmişliği: Genelde vücut ısısı 40 c’yi aşınca ortaya çıkar. Bulantı, kusma, baş ağrısı, güçsüzlük ve soğuk cilt gibi belirti-bulguları vardır.
  • Sıcak İnmesi: Hayatı tehdit eden acil durumdur. Vücut ısısı 40 c’yi aşar. Cilt sıcak olur ama terleme gerçekleşmez. Bilinç bulanıklığı, sinirlilik, çarpıntı, bulantı, kusma, görme sorunları ve halsilik olabilir.

Yukardaki bulgu veya belirtiler sizde gelişirse hemen egzersiz yapmayı bırakın. Sıcak ortamdan uzaklaşın. Yanınızda sizi gözlemleyecek birini bulun. Ek kıyafetlerinizi çıkarın. Serin su ile vücudunuzu silin. İmkanınız varsa serin su ile duş alın. Koltuk altı, ense ve alnınıza ıslak havlu veya buz aküsü yerleştirin. Su için.

30 dakika içinde kendinizi daha iyi hissetmezseniz acile başvurun.

Eğer sıcak inmesi bulguları veya belirtisi gelişirse hemen acil servise başvurun.

Sıcağa bağlı hastalıkları nasıl engelleyebiliriz?

Hava sıcaklığını takip edin. Hava durumunu ve sıcak uyarılarını dikkatealın.

Önceden kapalı ortamda spor yapıyorsanız aşamalı olarak açık havada ve sıcakta egzersiz yapın.

Aşırı egzersizden sakının. Arada mola verin.

Egzersiz öncesi bol su için. Susuz kalmayın.

Uygun kıyafetler giyinin. Dar, ağır ve koyu renk kıyafetten sakının.

Şapka kullanın.

Sabah veya öğleden sonra spor yapın. Gün ortası güneşinden kaçının.

Güneş kremi kullanın.

Çeşitli hastalıklar özel risk oluşturcaktır. Doktorunuzla ilaçlarınızı ve sıkıntı olduğunda ne yapacağınıza dair yardım planınızı konuşun.


Bu yazı Yrd.Doç.Dr. Aksüyek Savaş Çelebi tarafından yazıldı ve 6963 kere izlendi.


Yorumlar

Yükleniyor...


İlgili Makaleler